Sähköpostia apulaispormestarilta

22.4.2021

Yhdistys tiedusteli seniori- ja palvelutalojen avaamista Helsingin kauungin koronakoordinaatioryhmän jäseniltä. Apulaispormestari Sanna Vesikansa vastasi:

Hyvät Helsingin Kunnalliset ry:n aktiivit,

kiitos yhteydenotostanne. Asia on mitä tärkein. Helsingissä olemme myös korostaneet johdonmukaisesti, että rajoitusten purkamisen on alettava lapsista, nuorista sekä ryhmistä, joihin rajoitukset ovat kohdistuneet vakavimmin.

Senioritalojen ja palvelukeskusten koronarajoituksia pyritään purkamaan heti, kun se epidemiologisesti on mahdollista. Tilannetta seurataan koko ajan ja tehdään arvioita viikoittain. Valitettavasti tarkkaa aikataulua tässä vaiheessa on vielä mahdoton sanoa.

Koronarajoitukset ovat kohdistuneet vakavasti juuri iäkkäisiin. Samalla on toisessa vaakakupissa se, että kyse on myös ihmisryhmästä, keille tauti on kaikista vakavin ja valitettavasti yhä tarvitaan erityistä huolellisuutta. Iäkkäiden rokotukset ovat edenneet hyvin ja rokotuskattavuus on jo ilahduttavan korkea. Varmuutta ei ole kuitenkaan siitä, miten varmasti rokotukset antavat riittävän suojan isommissa kokoontumisissa ei kuitenkaan tässä uudessa viruksessa ole. Tässä myös toivomme ja odotamme AVI:nkin ohjeita isompien kokoontumisten osalta. Kokoontumisrajoitukset ovat AVI:n päätösvallassa.

Tautitilanne näyttää nyt ilahduttavan toiveikkaalta ja toivottavasti se jatkuu. Kuitenkin tautitapausten määrä on yhä liian korkea ja virusvariantteihin ja rokotusten suojaan liittyy yhä epävarmuuksia. Helsinki pyrkii tekemään rajoitusten purkua hyvin hallitusti ja vaiheittain, jotta voimme varmistaa, ettei tilanne huonone vaan pääsemme rauhallisesti kohti kesää ja voitamme lopullisesti tämän pandemian.

Kiitos vielä yhteydenotostanne. Kaupunki tiedottaa asiasta välittömästi, kun pääsemme tekemään tästä linjaavia päätöksiä.

Sanna Vesikansa