OmaStadi äänestys 28.2.-17.3.2024

22.2.2024

Unelmien Helsinki tehdään yhdessä. OmaStadi.

OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia. Se tarkoittaa, että kaupunkilaiset saavat ehdottaa asioita, joita omalle asuinalueelle toivotaan. Helsinki käyttää 8,8 miljoonaa euroa kaupunkilaisten ehdotusten toteuttamiseen. Voit äänestää ehdotuksista 28.2-17.3.2024. Sinulla on viisi ääntä, käytä ne hyväksesi, sillä unelmien Helsinki tehdään yhdessä!

OmaStadi-äänestys 28.2.-17.3.2024

• Jokainen 13 vuotta täyttänyt helsinkiläinen voi äänestää.
  • Äänestyksessä voit antaa viisi ääntä haluamillesi ehdotuksille.
  • Äänestys tapahtuu osoitteessa omastadi.hel.fi. Äänestäminen vaatii vahvan tunnistautumisen, esimerkiksi verkkopankkitunnukset.
  • Koululaiset voivat äänestää omilla tunnuksillaan.
  • Jos tarvitset apua äänestykseen tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, voit äänestää monissa kaupungin palvelupisteissä. Tarvitset mukaasi kuvallisen henkilötodistuksen.

Äänestämisen tuki ja viestintä

Apua äänestämiseen saa kaikissa kirjastoissa.

• Henkilökorttia näyttämällä voi äänestää kaikissa yhteisötaloissa ja monissa kirjastoissa sekä Oodissa ja Stoassa kaupungin infopisteessä.
  • Lisäksi järjestetään äänestystapahtumia mm. palvelutaloissa, nuorisotaloilla, kouluissa ja oppilaitoksissa.
  • Äänestämisestä viestitään sosiaalisessa mediassa, radiomainonnan ja ulkomainonnan avulla, paikallislehdissä, julisteilla kaupungin toimipisteissä sekä tapahtumilla eri puolilla kaupunkia.
  • Äänestämisen tueksi tehdään paperinen äänestysluettelo.
  • Mukana myös neljä järjestöä, jotka tavoittavat erityisesti maahanmuuttajaväestöä sekä ikäihmisiä.

8,8 miljoonaa euroa rahaa on jaettu asukasmäärän mukaan Helsingin eri alueille, eli suurpiireille.