Tiesitkö tämän jätteen käsittelystä Vantaalla?

Me kaikkihan kierrätämme paperit, kartongit, muovit, metallit, mutta se sekajäte! Meneekö se kaatopaikoille vai hyödynnetäänkö sitä jotenkin?

Suomessa on kahdeksan jätevoimalaa, joissa sekajäte poltetaan. Suurin on Vantaalla Uusiola alueella. Se sijaitsee Lahden väylän ja Kehä III:n risteysalueella. Vantaan Energian jätevoimala on upean sininen ja se erottuu selkeästi ympäristöstä.

Miten kaikki sitten toimii? Roska-autot keräävät lähes koko Uudenmaan alueelta sekajätteet, jotka toimitetaan jätevoimalaan. Autot kippaavat roskat isoon säiliöön, josta kaksi suunnattoman suurta ”kouraa” sekoittaa ja nostaa jätteet poltettavaksi. Sekajätteet palavat 1100:ssa asteessa. Polttamisen hyötysuhde on 95%, mutta biojäte huonontaa hyötysuhdetta. Suodattimet ovat myös huippuluokkaa.

Tuotantolaitos jalostaa jätteestä sekä lämpöä, että sähköä. Varsinkin me vantaalaiset kaukolämmön asiakkaat hyödymme voimalan tuottamasta lämmöstä.

Sekajätteen määrä ainakin kerrostalossa, jossa minä asun, on vähentynyt muovin kierrätyksen ansiosta. Roskia kuitenkin riittää, koska asukkaita tulee alueelle koko ajan lisää. Lisäksi laivat tuovat roskia Italiasta. Heidän roskansa ovat kaiken lisäksi hienonnettuja ja siten laadukkaampia.

Polttamisesta jää kyllä jätettä, kuten metallia, joka matkaa metallin käsittelyyn. Kuvien sormus ja Nurmesniemen suunnittelema pata ovat muun muassa löytyneet polttojätteestä. Loppujäte toimitetaan Ämmänsuon kaatopaikalle, josta sitä voidaan hyödyntää esim. tienparannusaineena tai säilötään tulevaisuuden käyttötarkoitukseen.

Aikanaan, kun laitosta oltiin suunnittelemassa, pelättiin sen aiheuttavan lähialueelle suunnatonta liikennekuormaa, hajuhaittaa, rottaongelmaa, mutta sellaista ei ollut - kiitos tiukan toimiluvan ja valvonnan.

Alue on laajentunut ja nykyään myös kaupan ja teollisuuden jätteet käsitellään vieressä Remeon laitoksessa samoin kuin kiviaines Ruduksen laitoksella. Rakenteilla on myös vaarallisten aineiden polttolaitos, koska Ekokemin kapasiteetti ei yksin riitä. Tulevaisuudessa Kuusikon alueelle, maan alle rakennetaan luolasto, jonka tilavuus vastaa n kahta eduskuntataloa. Säiliöön kerätään talteen kesäaikaan kuumavesi, jota hyödynnetään talvella Tästä kaikestako alueen nimi Uusiola?

Hienointa on tietenkin, että jätteenpolttolaitokseen pääsee tutustumiskäynnille, kuten yhdistyksemme teki. Kannattaa koota 10 hengen ryhmä ja varata aika vierailulle. Kehä III:n toisella puolella on myös makea paikka vierailla eli Fazerila.

Eeva Björklund

Vantaan julkisen alan eläkeläiset ry:n puheenjohtaja

PS Muistathan, ettei kinkun rasva kuulu viemäriin ja että lahjapaperit kuuluvat sekäjätteeseen.