Tervehdys jäsenille!

Kevät kun koittaa, niin alkaa uusi ihana ajanjakso. Kohta on kesä ja nythän se vihdoinkin tuli!

Toisille kesä voi olla surullinen vuodenaika ja toisille se on riemun ja uuden kasvun aika.

Toivottavasti me kaikki voisimme kerätä talven varalle sopivasti auringonpaistetta ja virkistävää sadetta. Voisimme seurata luonnon ihmeitä. Lintujen saapumista meille tänne pohjolaan ja uusien poikasten kasvua. Innostuneena ihailemme luonnon kasvua ja kesäkukat tuovat virkistystä monelle ikäihmiselle.

Samaan aikaan nyt toukokuussa maamme on saamassa uuden hallituksen ja sen mukana myös hallitusohjelman. Toivottavasti kaikki eduskunnan kansanedustajat muistavat julkisen sektorin eläkeläiset, jotka ovat tehneet vuosikausia työelämässään, erilaisilla työtehtävissä parempaa Suomea.

Keloliitto on jättänyt alkuvuoden aikana kaksi aloitetta valtakunnalliselle eläkeläisjärjestö VENK:lle vietäväksi eri puolueille ja sitä kautta toivottavasti osaksi tulevaan hallitusohjelmaan. Toinen koski eläkeläisille suunnattua maksutonta julkista paikallisliikennettä. Tämä parantaisi monen eläkeläisen pääsyä eri harrasteryhmiin ja näin rikastuttaisi elämää. Toisaalta tällä aloitteella mahdollistettaisiin liikunnan lisääminen myös eläkeläisille!

Toinen aloitteemme koski tätä kovin ajankohtaista teemaa, digitalisaatiota. Halusimme tässä aloitteessa ottaa esille vanhusasiavaltuutetut esille tuomat kolme tärkeää seikkaa:

Nämä muutokset koskettavat erityisesti ikäihmisiä sekä vammaisia henkilöitä.

1. Kannatamme lämpimästi vanhusasiavaltuutetun suosituksia koskien kuntien koordinaatiovastuuta digineuvonnassa.

2. Kannatamme myös sitä, että niille henkilöille, jotka eivät käytä digiä, turvataan kansallinen palvelukanava.

3. Vanhusasiavaltuutettu otti esille myös kolmantena asiana asioinnin toisen henkilön puolesta ja tuettuun asiointiin selkeyttä.

Oikein hyvää kesää meille kaikille!

Riitta Vehovaara

Julkisen alan eläkeläisten liitto KELO ry:n puheenjohtaja

22.5.2023